Top 6 vitamínov a prípravkov pre rast vlasov

Stav a krása vlasov do veľkej miery ovplyvňuje celkový fyzický vzhľad a sebavedomie človeka. Preto ak niekomu vypadávajú vlasy, môže to byť preňho veľmi frustrujúce najmä v prípade, keď si myslí, že sa s tým nič nedá robiť. Vedeli ste, že existujú vitamíny na rast vlasov? Faktom je, že jedným z hlavných faktorov spôsobujúcich vypadávanie vlasov, je nevhodná strava a nedostatok vitamínov. Tieto prírodné liečivá na rast vlasov vám pomôžu popasovať sa s vašim problémom. Vo vašom tele sa zreguluje hladina hormónov a telo začne bojovať proti oxidačnému stresu, ktorého miera sa vekom zvyšuje.

Hľadáte okamžité riešenie vypadávania vlasov?

Prípravok na vlasy

Len menej ako 45% žien prejde celým svojim životom bez toho, aby zažili nejaké fázy vypadávania vlasov. U mužov je toto percento omnoho nižšie. Priemysel s produktmi starostlivosti o vlasy veľmi dobre vie, že ľudia chcú stále vyzerať mlado, preto sa na trhu každý deň objavujú nové a nové produkty, ktoré sľubujú rast vlasov. Pred tým, než miniete množstvo peňazí na ďalší z týchto zázračných produktov, ktorý vás mimochodom určite sklame, skúste to najskôr s užívaním vitamínov pre rast vlasov.

6 vitamínov pre rast vlasov

Pravdou je, že vypadávanie vlasov je komplexný proces, ktorý zahrňuje genetické, hormonálne mechanizmy a mechanizmy prostredia. Ako aj naša pokožka, tak aj vlasové folikuly sú predmetom starnutia. Patria sem vonkajšie a vnútorné faktory, medzi ktoré zaraďujeme genetické a epigenetické mechanizmy, a tiež fajčenie alebo UV žiarenie.

Niekedy vlasy vypadávajú vplyvom nedostatku vitamínov. Našťastie je možné tento nedostatok rýchlo napraviť potravinami bohatými na konkrétne vitamíny, prípadne môžete začať užívať doplnky stravy. Niektoré vitamíny majú aj antioxidačné účinky, ktoré pomáhajú v boji proti vypadávaniu vlasov. Iné vitamíny zasa pomáhajú telu obnoviť rovnováhu v rámci hladiny hormónov, čo je ďalší z faktorov podporujúcich rednutie vlasov.

Ak chcete skúsiť prirodzenú cestu pre obnovenie pôvodného stavu vlasov, skúste tieto vitamíny, ktoré sú obsiahnuté v rôznych prípravkoch a tabletkách.

  1. Rybí olej

Oleje bohaté na rôzne mastné kyseliny boli použité už v mnohých štúdiách, aby sa zhodnotil ich účinok na pokožku a zdravie vlasov. Omega 3 mastné kyseliny skrášľujú vlasy, podporujú ich hrubnutie, zmierňujú zápaly, ktoré môžu viesť k strate vlasov, a práve preto je rybí olej jedným z top 6 vitamínov pre rast vlasov.

Štúdia z roku 2015, publikovaná v Journal of Cosmetic Dermatology, hodnotila účinky šesťmesačného užívania omega-3, omega-6 a antioxidantov proti vypadávaniu vlasov. Na komparatívnej štúdii sa zúčastnilo 120 žien s modelovou ženskou plešivosťou. Primárnym výsledkom mala byť viditeľná zmena v hustote vlasov porovnávaná na fotografiách. Sekundárnym výsledkom mali byť zmeny v aktívnych vlasových folikuloch, ich množstve a priemere.

Po šiestich mesiacoch sa na fotografiách pozorovaných žien ukázalo obrovské zlepšenie. V porovnaní s kontrolnou skupinou sa vo výskumnej skupine zvýšil rast vlasov o 89,9%. Všetky účastníčky spozorovali redukciu vypadávania vlasov. Rovnako sa zväčšil priemer vlasov (o 86 percent) a hustota vlasov (o 87 percent).

Jedzte potraviny s obsahom omega 3 mastných kyselín, ako napríklad losos, makrela, tuniak, vaječné žĺtka, orechy, ľanové semienka pre redukciu zápalov a vyrovnanie hladiny hormónov. Ak nekonzumujete dostatok omega 3 mastných kyselín, denne si dajte jednu alebo dve kapsule rybieho oleja, prípadne jednu polievkovú lyžicu rybieho oleja v podobe doplnku stravy, a zbavíte sa zápalov, ktoré spôsobujú poruchy rastu vlasov. Ak užívate lieky na zriedenie krvi vrátane aspirínu, poraďte sa s vašim lekárom pred užitím rybieho oleja, pretože by to u vás mohlo zvýšiť mieru krvácania.

  1. Zinok

Orálne podávané prípravky s obsahom zinku sa používajú už desaťročia na liečbu ochorení, ako napríklad tzv. „telogen effluvium“ a „alopecia areata“, teda druhov vypadávania vlasov, pretože zinok podporuje zdravie vlasových folikul. Zinok je esenciálna látka s obsahom mnohých enzýmov, ktoré aktívne pracujú práve vo vlasových folikuloch. Zinok je tiež potenciálnym inhibítorom regresie vlasového folikulu a zrýchľuje jeho regeneráciu. Štúdie už dokázali, že niektorí pacienti s ochorením alopecia areata majú nedostatok zinku. V tomto prípade slúži orálne podávaný zinok ako hlavný a najúčinnejší prvok liečby.

V roku 2013 sa uskutočnila štúdia, v ktorej vedci skúmali účinok zinku pri štyroch druhoch vypadávania vlasov, vrátane druhu alopecia areata, modelovej mužskej plešivosti, modelovej ženskej plešivosti a tzv. telogen effluvium. U všetkých týchto pacientov bol obsah zinku v tele výrazne nižší, ako u ľudí v kontrolnej skupine. Analýza všetkých skupín pacientov ukázala, že u ľudí s problémom vypadávania vlasov bola koncentrácia zinku na omnoho nižšej úrovni, a to najmä v skupine alopecia areata. Výsledky viedli k hypotéze, že porucha spracovania zinku telom hrá kľúčovú úlohu v rámci procesu vypadávania vlasov.

Štúdia z roku 2009, publikovaná v Annals of Dermatology, hodnotila liečebný účinok orálne podávaného doplnku stravy s obsahom zinku po dobu 12 týždňov pacientom s ochorením alopecia areata, ktorí mali všeobecne nižšiu koncentráciu zinku v tele. Pacientom s alopecia areata sa podával zinok glukonát (50 mg), orálne, bez akýchkoľvek iných liekov. Hladina zinku v tele sa merala pred výskumom a po podaní tohto doplnku stravy, a následne sa použila štvorbodová hodnotiaca škála pre zhodnotenie liečebného účinku.

Po liečbe sa u pacientov výrazne zvýšila hladina zinku v tele a pozitívny liečebný účinok to malo u 9 z 15 pacientov, teda 66,7%. Výskumníci teda prišli so záverom, že doplnky stravy s obsahom zinku je vhodné podávať pacientom s alopecia areata, ktorí majú nízku hladinu zinku, a navyše to môže byť doplnkovou liečbou pre pacientov, ktorí nespozorovali žiadne výsledky po tradičnej liečbe. Práve preto je zinok jedným z najdôležitejších vitamínov pre rast vlasov.

  1. Komplex vitamínov skupiny B (Biotín a B5)

Biotín a kyselina pantoténová (vitamín B5) sa používajú ako alternatívne liečivá v rámci liečby vypadávania vlasov. Biotín pomáha pri budovaní vlasových štruktúr, ktoré sa poškodili príliš intenzívnym používaním šampónu, vystavením slnku, fénovaním alebo žehlením vlasov. Vitamín B5 podporuje nadobličkové žľazy, ktoré pomáhajú stimulovať rast vlasov.

Štúdia z roku 2011, publikovaná v British Journal of Dermatology, skúmala schopnosti látok v rôznych kombináciách s pantenolom, teda alkoholom kyseliny pantoténovej, či majú vplyv na priemer a správanie jednotlivých tkanív vo vlasových folikuloch. Počas terapie sa výrazne zväčšil priemer jednotlivých existujúcich tkanív a folikul. Takisto sa vlasy posilnili a zvýšená bola ich odolnosť voči lámaniu.

Hlavným znakom nedostatku biotínu v tele je práve vypadávanie vlasov. Nedostatok môže byť spôsobený fajčením, nesprávnou funkčnosťou pečene alebo tehotenstvom. Mnoho štúdií a vedcov tvrdí, že ženy počas tehotenstva trpia nedostatkom biotínu, pretože rýchlo sa množiace bunky vyvíjajúceho sa plodu potrebujú biotín na syntézu esenciálnych karboxyláz a biotinyláciu histónu. Záverom výskumov je, že výrazná zmena v rámci metabolizmu počas tehotenstva a dojčenia naznačuje, že telo ženy potrebuje skutočne veľké množstvo biotínu pre splnenie potrieb reprodukčného procesu.

Aby sa ale zabránilo vypadávaniu vlasov a aby sa vlasy posilnili, denne je potrebné užívať tabletky s komplexom vitamínu B, alebo samostatne biotín a vitamín B5. Biotín a vitamín B5 prirodzene nájdete vo vajciach, hovädzom a kuracom mäse, avokáde, orechoch a v zemiakoch.

  1. Vitamín C

Rôzne experimenty ukázali, že oxidačný stres hrá hlavnú úlohu v rámci procesu starnutia. Reaktívne molekuly kyslíka alebo voľné radikály sú veľmi aktívne molekuly, ktoré môžu priamo poškodiť membrány bunkovej štruktúry, tukové bunky, bielkoviny a aj DNA.

Vekom sa produkcia voľných radikálov zvyšuje a množstvo antioxidačných enzýmov, ktoré chránia telo, sa znižuje, čo vedie k poškodzovaniu bunkových štruktúr a k starnutiu vlasov. Vitamín C funguje ako antioxidant a bojuje proti oxidačnému stresu, ktorý prispieva k tvorbe sivých vlasov a k vypadávaniu vlasov.

Pre boj proti voľným radikálom a na ochranu vlasov pred starnutím jedzte veľa potravín s obsahom vitamínu C, ako napríklad pomaranče, červenú papriku, kel, brokolicu, jahody, grep alebo kivi. Ak potrebujete vitamín C doplniť umelo, užite asi 500–1,000 mg dvakrát denne ako antioxidant.

  1. Železo

Niekoľko štúdií skúmalo vzťah medzi nedostatkom železa a vypadávaním vlasov, a niektoré z týchto výskumov potvrdili spojenie nedostatku železa a vzniku ochorenia alopecia areata, androgenetickej alopécie, telogen effluvium a difúzneho vypadávania vlasov.

Výskumníci na Teheránskej univerzite lekárskych vied v Iráne študovali vzťah medzi množstvom železa v tele a rôznymi druhmi vypadávania vlasov. Uskutočnili analytickú prípadovú štúdiu, v rámci ktorej chceli zhodnotiť mieru vypadávania vlasov u žien vo veku 15 až 45 rokov spojenú s nedostatkom železa v organizme — 30 žien so zdokumentovaným ochorením telogénového vypadávania vlasov sa porovnávalo s 30 ženami bez problémov s vypadávaním vlasov.

Výskumníci spozorovali, že z 9 pacientok s anémiou a nedostatkom železa sa u 8 prejavilo telogénové vypadávanie vlasov. Priemerná hladina bielkoviny feritín (bielkovina, ktorá sa v tele viaže na železo) bola štatisticky omnoho nižšia u pacientok s difúznym telogénovým vypadávaním vlasov, než u žien bez tohto problému. Štúdia teda ukazuje, že ženy s nedostatkom železa sú náchylnejšie na vypadávanie vlasov, a hladina bielkoviny feritín výrazne nižšia alebo rovná koncentrácii 30 mg/ml je spojená s telogénovým vypadávaním vlasov.

Aby ste podporili rast vlasov, do každodennej stravy zahrňte potraviny bohaté na železo. Jedzte mnoho špenátu, cvikly, vaječných žĺtok, hovädzie mäso a čiernu fazuľu. Keďže môže nedostatok železa viesť k strate vlasov, určite dennú dávku železa podporte okrem týchto potravín bohatých na železo aj doplnkami stravy.

Na druhú stranu, dávajte si pozor, aby ste neprijímali až príliš veľké množstvo železa. Pacienti, ktorí nereagujú na zvýšené množstvo železa v organizme, by sa mali podrobiť ďalším testom, aby sa zistili príčiny neprijímania železa telom a príčiny vypadávania vlasov.

  1. Vitamín D

Vlasové folikuly sú veľmi citlivé na hormóny, a vitamín D je hormón, ktorý hrá dôležitú úlohu v rámci homeostázy vápnika, regulácie imunity a rastu buniek. Vedci už dávno vedia, že u pacientov s nedostatkom vitamínu D alebo u ľudí rezistentných voči vitamínu D, prípadne u ľudí s mutáciou receptorov na vitamín D, sa často objavuje ochorenie alopecia areata.

Výskumy ukázali, že nízka hladina vitamínu D má vplyv na vznik autoimunitných ochorení, vrátane alopecia areata. V štúdii bolo 86 účastníkov s alopecia areata, 44 pacientov s ochorením vitiligo (porucha pigmentácie kože) a 58 zdravých dospelých. Dávka látky 25-hydroxyvitamín vitamínu D u pacientov s alopecia areata bola výrazne nižšia, než u pacientov s ochorením vitiligo alebo v kontrolnej skupine. Okrem toho bola objavená inverzná korelácia medzi závažnosťou ochorenia a množstvom látky 25(OH)D u pacientov s alopéciou.

Výskum ukázal, že pacientom s alopecia areata s nedostatkom vitamínu D sa skutočne oplatí dávkovať vyššie dávky vitamínu D.

Vystavenie sa priamemu slnku je najlepším spôsobom, ako telo môže absorbovať vitamín D. Okrem toho sa pomocou slnka môžete čiastočne detoxikovať. Vystavte sa slnku asi 10-15 minút a vaše telo absorbuje asi 10 000 jednotiek prirodzeného vitamínu D. Lokálne nanesenie prípravkov s vitamínom D priamo na postihnuté miesto môže tiež pomôcť pacientom s alopecia areata. Ak chcete prirodzene zvýšiť hladinu vitamínu D v tele, jedzte makrely, lososa, zubáče alebo rôzne druhy húb.

Bylinky a potraviny pre rast vlasov

I keď to nie sú vitamíny, sú tu ešte dva produkty, ktoré môžu pomôcť pri raste vlasov. Rozmarínový esenciálny olej sa používa lokálne a môže posilniť vlasy rovnako účinne, ako šťava alebo gél z aloe vera. Používanie týchto produktov spolu s vyššie uvedenými vitamínmi vám zaručí, že budete mať plnšie a hrubšie vlasy.

Rozmarínový esenciálny olej

Rozmarínový olej aplikovaný na hlavu má zvýšiť bunkový metabolizmus, ktorý stimuluje rast vlasov. Štúdia z roku 2013 z japonskej univerzity v Kinki odhalila, že extrakt z listov rozmarínu zlepšil rast chlpov u myší, ktorým chlpy prestali rásť po pokusoch s upravovaním dávky testosterónu.

Štúdia z roku 2015 skúmala vplyv rozmarínového oleja na liečbu androgenetickej alopécie. Pacienti s androgenetickou alopéciou sa liečili šesť mesiacov buď rozmarínovým olejom alebo minoxidilom (dvojpercentným). Minoxidil je liek používaný na podporu rastu vlasov a spomalenie plešivosti.

Po šiestich mesiacoch sa v skúmanej skupine dočkali pacienti výborných výsledkov v rámci rastu vlasov. V skupine, v ktorej užívali minoxidil, pacienti výraznejšie pociťovali svrbenie hlavy. Výskum teda potvrdil, že rozmarínový olej je rovnako účinný, ako lieky na rast vlasov. Má dokonca menej vedľajších účinkov a nesvrbí z neho hlava.

Šťava a gél z aloe vera

Aloe vera má výživné vlastnosti a obrovské množstvo vitamínov a minerálov, ktoré vám pomôžu udržať si pevné a zdravé vlasy. Výhody aloe vera sú známe už storočia, pretože táto rastlina má zdravé, skrášľujúce a liečivé vlastnosti. Upokojuje problémy na hlave a vytvára ideálne prostredie pre rast vlasov.

Gél s aloe vera môžete aplikovať priamo na hlavu alebo ho jemne pridať do prírodného šampónu. Ak chcete aloe vera prijať aj zvnútra, vypite asi polovicu šálky šťavy z aloe vera dvakrát denne. Jeho pozitívne vlastnosti vám pomôžu aj pri liečbe kožných problémov.

Štúdia z roku 2012, publikovaná v Anatomy & Cell Biology, ukázala, že aloe vera výrazne zmierňuje zápaly a výborne lieči rany. Tieto testy boli uskutočnené na potkanoch po chirurgických zákrokoch. Nielenže aloe vera podporilo dokonalé uzatvorenie rany, ale tiež podporilo rast chlpov na postihnutom mieste.

Aloe vera má ochranný účinok proti poškodeniu pokožky vplyvom žiarenia, ktoré tiež môže spôsobiť vypadávanie vlasov. Gél z aloe vera obsahuje dôležitú bielkovinu a antioxidant metalotioneín, ktorý sa následne generuje v pokožke, ničí voľné radikály a zabraňuje prieniku UV žiarenia.

Aloe vera má dokonca antibakteriálne a protiplesňové vlastnosti a pomáha pri eliminácii lupín. Je to skvelé pre ľudí, ktorí chcú mať plnšie vlasy, alebo pre ľudí, ktorí doteraz nevedeli, ako sa zbaviť lupín. Enzýmy v géle pomôžu zbaviť hlavu odumretých buniek a podporiť tak regeneráciu kožných tkanív okolo vlasových folikul.

Hľadáte okamžité riešenie vypadávania vlasov?

Prípravok na vlasy

Zhrnutie, čo najviac zabraňuje rastu vlasov

  • Hlavným faktorom pri vypadávaní vlasov je zlá strava a nedostatok vitamínov.
  • Štúdie dokázali, že ženy s nedostatkom železa sú náchylnejšie na vypadávanie vlasov a koncentrácia látky feritín nižšia alebo rovná 30 mg/ml je spojená s telogénovým vypadávaním vlasov. Nízka hladina zinku je tiež spojená s prípadmi ochorenia alopecia areata.
  • Oleje bohaté na rôzne mastné kyseliny sa použili v rôznych štúdiách pre zhodnotenie účinku na pokožke a vo vlasoch. Je dokázané, že spoločne s vitamínmi výrazne podporujú rast vlasov.
  • Poškodenie voľnými radikálmi môže spôsobiť starnutie vlasov. Vitamín C môže ochrániť hlavu a vlasové folikuly pred týmto hlavným inhibítorom rastu vlasov.
  • Biotín a kyselina pantoténová (vitamín B5) sa používajú ako alternatívne liečivá v boji proti vypadávaniu vlasov. Biotín posilňuje vlasové tkanivá a folikuly a vitamín B5 podporuje nadobličkové žľazy.
  • Výskumy ukazujú, že nedostatok vitamínu D môže viesť k vzniku rôznych autoimunitných ochorení, vrátane alopecia areata.
  • Skúste prípravky alebo tabletky s dostatočným množstvom hore spomenutých vitamínov.